Viva Espana, último 4 días

18 maart 2018 - Twello, Nederland

Op dinsdag 10 oktober komen wij aan in Spanje! Toch nog...

We reden via de prachtige kustroute in plaats van de snelle tolweg. Onze eerste bestemming was Collioure, de laatste stad voor de Frans - Spaanse grens.

In de Middeleeuwen was Collioure een belangrijke havenstad. Het viel onder het Koninkrijk Mallorca en de koningen bouwden hun zomerpaleis midden in stad. Het imposante kasteel is nog steeds het middelpunt van de stad. Lange tijd bleef de stad speelbal tussen de Franse en Spaanse machthebbers. Eind 17e eeuw werd Collioure definitief Frans. De Franse mariniers zijn nog steeds gevestigd in de stad; in het fort boven de stad.

De camper parkeren was nog een dingetje, want het was een prachtig maar ook een heel toeristisch stadje. We moesten dus buiten het historische centrum parkeren bij het treinstation. De fietsen brachten weer uitkomst! Kinderzitjes erop en toen was het heuvel af maar 5 minuten fietsen. Het centrum van Collioure is prachtig! Het weer was heerlijk en de terrassen zaten vol. We wandelden van de ene mooie burcht naar de andere.

Op de boulevard... een rinkelende telefoon; Roel! Er is een gesprek geweest in het ziekenhuis; het ziet er niet best uit. Ben mag naar huis en de palliatieve zorg wordt ingeschakeld. We schrikken enorm. Roel 'verzacht' het door te vertellen dat er eigenlijk nu niet direct heel veel verandert. 'Ze' geven aan dat 'ze' niets kunnen doen om Ben beter te maken. Dat is de reden dat de palliatieve zorg wordt ingeschakeld. We hoeven niet acuut naar huis te komen, maar het is wel een verdrietig bericht.

We wandelen nog wat door Collioure en fietsen dan terug naar onze camper. We vervolgen onze route naar Spanje en rond 15.00 uur in de middag steken we de landgrens over. We vinden een camping in Saint Père Pescador in het noorden van Spanje. Het is een camping aan zee die bijna helemaal vol staat! Het blijkt een camping met een Duitse eigenaar en op dat moment is het in Duitsland al herfstvakantie. Voor eerst staan we op een camping waar heel veel andere kinderen zijn. Vanwege de herfstvakantie zijn er veel Duitse gezinnen. Er is een actieve kinderanimatie en er wordt dus van alles georganiseerd en er zijn volop voorzieningen. Het weer is heerlijk en we blijven hier 3 nachten. We doen weinig behalve heerlijk relaxen op de camping, het onverwarmde kinderbad uitproberen, een fietstocht maken langs het strand richting l'Escala en genieten van de vrijheid en de zon. Loene leert op deze camping zelfstandig fietsen en fietst veel achter ons Duitse buurjongetje aan. Samen rondjes over de camping.

Op vrijdag 13 oktober wagen we het om in zuidelijke richting verder te reizen. Ons doel is Valencia en we hebben een plan om daar binnen 3 dagen te zijn met korte stops op de route. We verlaten de camping in de ochtend en ons doel voor deze dag is de badplaats Blanes. Net na de middag om 13.30 uur komen we aan op de camping. We installeren ons op het aangewezen plekje en de meiden sprinten naar de speeltuin. We raken in gesprek met onze Nederlandse buren totdat de telefoon gaat....

Binnen het uur hebben we de boel ingepakt, uitgecheckt op de camping, een bezoek gebracht aan de Lidl om proviand voor de terugreis in de slaan en zijn we op weg naar Nederland. We nemen de snelste route richting Varsselder. We rijden door tot 22 uur en gaan dan toch een paar uur slapen tussen de vrachtwagenchauffeurs langs de snelweg. Zaterdagochtend rijden we weer om 5.00 uur in de ochtend, aan het einde van de middag komen we in Varsselder aan. We zijn bij Ben en José en blij om elkaar te zien.

Onze reis zit erop.

We zijn 2 weken eerder thuis dan gepland, een abrupt einde van een fantastische en onvergetelijke reis.

_________________________________________________________________

Het is nu 18 maart, het werd tijd om ons reisverslag compleet te maken. Heel fijn om hier mee bezig te zijn, de fantastische foto's en herinneringen weer even op te halen. De plannen voor een volgende trip met onze camper beginnen te komen. Het wordt een trip van twee en een halve week in plaats van twee en een halve maand.