Het weer drukt haar stempel

20 september 2017 - Funtana, Kroatië

Op vrijdag 15 september werden we ondanks de storm die de hele nacht aanhield wakker met een blauwe lucht, prima weertje om iets te ondernemen in combinatie met verder richting het zuiden reizen.

Op de camping ontvingen we de ‘Neusiedler See Card 2017’, een soort van all-inclusive kaart waarmee je veelal gratis toegang krijgt tot kastelen, musea en zwembaden in het gebied rond de Neusiedler See. We kregen er een gidsje bij en besloten om op pad te gaan. We hoefden niet ver, al op ongeveer 15 kilometer afstand lag het stadje Eisenstadt en daar was veel te zien. Nadat we een plekje voor de camper hadden gevonden, pakten we de fiets om richting Slot Esterházy en langs de andere bezienswaardigheden te fietsen. Eerst naar het slot, we mochten het wijnmuseum in dat in de kelders onder het slot ligt. Daarna gingen we het slot in om twee tentoonstellingen te bekijken en de prachtige concertzaal die nog steeds voor concerten wordt gebruikt. De (wereldberoemde) componist Joseph Haydn was in dienst bij de familie Esterházy en componeerde er destijds schijnbaar vrolijk op los. Na een rondje door de stad gingen we naar de Kalvarienbergkerk. In deze kerk is ook het mausoleum van Joseph Haydn. De observator vertelde ons dat we de héle kerk mochten zien. We dachten dat we het wel ongeveer gezien hadden toen ze ons voorging richting altaar. Prima, min of meer uit beleefdheid volgenden we haar. Achter het altaar deed ze echter een deur voor ons open en vertelde ze ons dat we linksaf de route moesten volgen. Wat bleek, hier was een hele route met meer dan 300 houten en stenen figuren die het Bijbelverhaal van de kruisiging en wederopstanding van Jezus voorstelde. We gingen trapje af, trapje op, naar buiten, via trapjes rondom de kerktorens en overal waren kleine ruimtes waar dan weer een paar beelden stonden. Echt nog nooit zoiets gezien, een Bijbelverhaal in Efteling-stijl zullen we maar zeggen. Echt bijzonder! We sloten af in het ‘Schnitzel-haus’ en reden nog wat kilometers richting de Sloveense grens. We hadden namelijk een soort van reisplan bedacht door Slovenië en een lijstje gemaakt met mooie plekjes om te zien.

Op de camping waar we overnachtten hadden ze een aanbieding voor ons; een maneschijnplaats.Als je na 18.00 uur aankomt en zorgt dat je vóór 9.00 uur de volgende ochtend weer weg bent, hoef je slechts € 10,- te betalen in plaats van € 23.

(16/9) Voor 9 uur dus weer op pad, maar het had de hele nacht geregend en dit zou het de komende 4 dagen ook blijven doen met temperaturen van rond de 12 graden. Daar hadden we niet zoveel zin in. We besloten om Slovenië over te slaan (weg plan) en richting Zagreb te gaan; in Kroatië is het weer nog net iets beter. Hup, snel de grens over, maar toch maar even een korte stop in Maribor in Slovenië. Dit is na Ljubljana de grootste stad van Slovenië. We parkeerden en pakten wéér de fiets.

Het was wat grijs, maar ook wel relaxed en eenmaal op een terras kwam de zon er zelfs een beetje door. Ja, ja 95% kans op regen, die weerlui moet je ook niet geloven. We fietsen nog even verder richting het oude havendeel van de stad. Dit is enkele jaren geleden opgeknapt en zag er toch leuk uit! Alleen begon het ook behoorlijk te regenen, weer een nat pak (euh 95%). Jammer want Maribor bleek een verrassend leuke stad met heel veel eettentjes en barretjes. Prima om nog even te blijven hangen en rond te kijken. Maar het mooie weer lonkt en dus de snelweg weer op. Ahum… om er vervolgens zo ongeveer 4 afslagen verder weer af te gaan. We kwamen bij Ptuj, een kuuroord én de oudste stad van Slovenië. Er lag ook een camping bij én het was inmiddels weer droog dus de plannen werden opnieuw bijgesteld. (Niets veranderlijker dan het camperleven). Eerst nog even een nachtje en dagje hier.

We waren nauwelijks geparkeerd of de regen barstte toch weer los. Het plan om nog even het mooie oude stadje in te gaan viel letterlijk in het water. We moesten wel binnen blijven door de enorme regen en het ging ook de hele nacht door, echt keihard. We verwachtten de volgende ochtend tot onze knieën in het water te staan toen we de camper uit zouden stappen. Dit viel uiteindelijk toch mee….. het bleef bij enkel hoog.

17/9 Het regende nog steeds en we gingen getooid in regencape, regenlaarzen en met paraplu naar het thermen bad. Het water was heerlijk warm, maar het zwembad was verouderd. Het maakte ons zwemplezier er natuurlijk niet minder om. Tijdens ons thermenavontuur was het ook gestopt met regenen en nadat we de camping hadden verlaten gingen we toch nog even het oude stadje Ptuj bekijken. Daarna weer door, Slovenië uit en Kroatië in richting Zagreb. Het was ongeveer anderhalf uur rijden voordat we op de meest beroerde camperplek tot dusverre kwamen (dit zeggen we natuurlijk achteraf hè).

We hadden de camperplaats gekozen vanwege de locatie, ongeveer 3 km uit het centrum van Zagreb en dus fietsafstand. Toen we aankwamen zagen we al dat het ook een soort van kamp was, als in; met vaste bewoners (echte kampers) maar er stonden ook 2 Nederlandse campers, een Italiaanse en zo nog wat anderen. Toch maar een plekje gekozen dus. Uiteraard begon het weer te regenen. Eén van de andere Nederlanders spraken we even. Zij hadden een nachtje gestaan en vertrokken weer. Zij vonden het ook niks daar. We kregen een beroerde nacht, naast de camperplaats was een dog-day-care, maar schijnbaar verbleven er ook honden in de nacht. Dit in combinatie met de herdershond van de vaste bewoners van dit kamp werd er zo vanaf middernacht lekker tegen elkaar op geblaft door de honden, pffff…

De volgende ochtend, het is inmiddels maandag 18 september gingen we op de fiets richting centrum. Het was droog en de zon liet zich weer eens zien, heerlijk! Daar genieten we na al die regen dan ook extra van. In een dagje hebben we een heel goede indruk gekregen van Zagreb, leuke stad. Het is opgedeeld in de bovenstad (Gradec, Gronji grad) en de benedenstad (Donji grad). In de bovenstad, het oudste deel van de stad zit het parlement. Om hier te komen kun je allerlei leuke trappetjes nemen of je gaat met het kleine kabelbaantje omhoog. Uiteraard hebben wij het blauwe kabelbaantje genomen, het was een kort ritje van ongeveer één minuut, haha. Het kabelbaantje komt uit bij de Lotrsaktoren, één van de overblijfselen van de verdedigingswerken en stadsmuur van de oude stad. We liepen verder richting het St. Marcusplein met de St. Marcuskathedraal. De kathedraal is niets bijzonders om te zien, het dak is dan weer heel opvallend; in de dakpannen zijn de wapens van Kroatisch en van Zagreb verwerkt, een kleurig geheel. Het plein is verder saai, maar via wat trappetjes naar beneden kwamen bij de gezelligste straat van Zagreb, “Tkalciceva”. Deze is vol met middeleeuwse gebouwtjes die op hun beurt weer zijn ingenomen door gezellige restaurantjes en barretjes. Wij hebben heerlijk in de zon op het terras gezeten en verschillende taartjes geproefd. (Als de zon schijnt, moet je het er ook van nemen natuurlijk) We liepen nog verder in de richting van de Sint Stefanus Kathedraal, via een poortje in de oude stadsmuur (waar volop kaarsen branden en volop werd gebeden) verlieten we de bovenstad en kwamen eerst langs de Dolac markt. Deze markt ziet er vrolijk uit door de vele rode parasols. In de Stefanuskerk die we daarna binnen gingen liggen zoals in de meeste kerken en kathedralen diverse geestelijken begraven. Heel opvallend en ook een beetje luguber ligt hier bisschop Stefinac gebalsemd in een glazen kist opgebaard. Eerlijk gezegd lijkt het een pop of wassen beeld, maar misschien is hij het echt. Wij hielden het hierna voor gezien in Zagreb (waar je ook héél goed kunt shoppen) en fietsten langs mooie parken en gebouwen terug naar onze camper om ook deze hoofdstad weer achter ons te laten.

Nog een klein details: eenmaal bij de camper bleek de stroom in onze woonwagen weer uitgevallen….

Na de helse nacht op het kamp, waar de meiden overigens veel minder last van hadden dan wij, wilden we nu weer een leuke camping, die ons niet te veel reistijd zou kosten. Het werd een plekje in Duga Resa, vlakbij de stad Karlovac. De camping had veel goed recensies en ligt aan één van de mooiste riviertjes van Kroatië. Maar door de hevige regenval was het riviertje een flinke snelstromende rivier geworden en de camping een behoorlijke modderpoel. Het was echter nu nog droog en de meiden konden dus heerlijk losgaan in de speeltuin. Maar je raadt het al, het duurde niet lang totdat het wederom begon te regenen. Het wordt ook al snel donker en zeker als er ook nog een donkere regenwolken bij komen. Helaas was de stroom niet vanzelf terug gekomen zoals toen in Praag. Het leek eerder op een Noorwegen-akkefietje. ‘Gelukkig’ zijn de weersvoorspellingen op heel korte termijn niet best dus in plaats van naar het prachtige nationale park Plitvice te gaan, gaan we wel weer op zoek naar een monteur om daar onze tijd te verdoen. Eerst snel koken, het campinglampje weer op tafel en op tijd het bed in.

Voor vertrek uit Duga Resa (het regent overigens pijpenstelen en dat heeft het de hele nacht ook gedaan) nog even bij de receptie gevraagd naar een mogelijke monteur voor ons elektriciteitssysteem. We hebben het plan om naar het westen van Kroatië te rijden; Istrië. Hier is het behoorlijk toeristisch dus de kans dat we daar een monteur treffen is ook iets groter. Tevens en niet onbelangrijk, zijn de weervoorspellingen hier ietsepietsie beter. Meestal als wij arriveren veranderen ze weer, maar we gokken het er maar op. We komen aan in Istrië en zoeken de aan ons doorgegeven monteur op… niet te vinden! We komen uiteindelijk bij een soort van caravan-opslag waar honderden caravans in een weiland staan te overwinteren tot volgend jaar zomer. Geen garage of iets dergelijks. In het voorbij gaan zien we wel een busje staan met de tekst: Super Mario caravan service. Hmm dit triggerde ons toch. Even omdraaien en kijken dan maar.

En ja hoor, Super Mario was toevallig even op bezoek bij deze caravanstalling. Hij kwam even binnen kijken in onze camper, ramde een keer flink op het bedieningspaneel van onze camper… En er was licht! Serieus…

(En niet denken dat wij dat niet al hadden geprobeerd. We hebben heel vaak even getest om te zien of er weer stroom was, we hebben nieuwe zekeringen gekocht en deze geprobeerd. We hebben geappt en gebeld met Oortgiesen, waar we de camper gekocht hebben).

De Kroaat kijkt ons vragend aan, het is duidelijk dat hij ook geen verstand heeft van dit soort campers en zegt: what problem, no problem. I’m super mario.

We rijden door naar de dichtstbijzijnde camping, zoeken in de regen een plekje voor onze camper en gaan ons bezinnen op onze reistoekomst. We hebben nog iets meer dan 5 weken te gaan en we willen na 10 dagen heel veel regen (maar oké ook echt wel heel mooie dingen gezien te hebben) toch echt nog wel een beetje een zomervakantie gevoel.

Kroatië is weer-technisch (voor de iets langere termijn) toch te onzeker, Italië en dan met name het zuiden zou een optie kunnen zijn (bijvoorbeeld de overtocht van Dubrovnik naar Bari). Maar nog meer zonzeker is toch echt Spanje. Moeten we dan gewoon alle mooie plekjes die we nog voor ogen hebben (er zijn er ook echt teveel) laten schieten en in een dag of 3 naar Spanje knallen?? We overwegen het.

Eerst willen we de verjaardag van Madee in Kroatië gaan vieren. Als het goed is blijft het de komende dagen in ieder geval droog met een zonnetje en een wolkje. Daarnaast is het hier ook gewoon heel mooi.

Onze camping hier in Istrië is trouwens een mega camping met ruim 3000 plaatsen! In het hoogseizoen kunnen hier 8000 mensen bivakkeren. En geloof ons, deze zijn hier dan ook echt want de camping is van alle gemakken voorzien en is prachtig, ligt ook prachtig en zo in het naseizoen is het nog steeds best druk, maar prima te doen!

​We houden jullie op de hoogte

1. Hermien en Dick de Graaf:
    20 september 2017
    Wat een prachtig verhaal wij genieten ervan en de mooie foto,s op de app zijn ook prachtig geniet van de verjaardag van Madee en wij denken aan jullie en aan de meisjes alvast een mooie verjaardag voor de kleine meid! en dan reizen jullie zeker weer verder! wees voorzichtig op de wegen! en de gr. van ons! doeiII