van Oostzee naar Saksen

2 september 2017 - Gohrisch, Duitsland

Maandag 28 augustus de hele dag (9 uur) op de boot gezeten maar dat was prima! We konden een soort van package deal boeken waarbij we een hut hadden met hetzelfde uitzicht als de kapitein van de boot, badkamer en tv en een uitgebreid lunchbuffet. Het weer was lekker dus we konden op dek in de zon zitten én.... er was weer een ballenbak en dit keer ook een kinderbioscoop aanwezig. De overtocht leek nog sneller voorbij te gaan dan onze vorige van Hirtshals naar Langesund terwijl die slechts 4,5 uur was. Snel de meiden nog even onder de heerlijke douche gezet en we konden voet op Duitse bodem zetten. Het weer was lekker zonnig en warm en we besloten om een klein kwartier te rijden naar Lubeck. Daar gingen we overnachten op een gratis camperplaats bij Ikea! Geen voorzieningen maar wel de WiFi van Ikea. Er zat ook een overdekt winkelcentrum bij waar we nog even iets konden eten bij de wok.

Het was geen heel rustige nacht want het bleek best een druk verkeerspunt rond dit winkelcentrum maar er was ook geen noodzaak om uit te slapen.

Bram had gelezen dat Lubeck een mooi oud stadscentrum had. We besloten om de volgende ochtend de camper iets dichterbij de stad te zetten zodat we vanaf daar met de fiets de stad in konden. Warm was het, heerlijk. Hoppa, korte broek achter uit de camper! Bij aankomst gingen we eerst een broodje eten in het park bij de stadspoort, lekker op het gras en tijd om even te ravotten. Het fietsen over de Duitse 'kinderkopjes' was niet heel aangenaam en de fietstocht werd dus wat ingekort. We moesten ook nog op zoek naar een nieuwe overnachtingsplek en wilden wel een camping met faciliteiten voor de meiden. Het werd een camping aan de Oostzee bij de hanzestad Wismar. Een camping met voldoende binnen en buiten speelmogelijkheden. We besloten om twee nachten te blijven om de volgende dag ook nog naar het strand te gaan om een duik in de Oostzee te nemen. De tweede dag was het aan het eind van de middag gedaan met het mooie weer, het werd bewolkt, koud, het ging waaien en het regende in de nacht. De korte broek maar weer achter in de camper gegooid. De volgende ochtend, het is inmiddels al donderdag 28 augustus, was het nog steeds bewolkt. Tijd voor ons om weer verder te trekken richting het zuiden, maar niet voordat de meiden nog in de indoor speeltuin konden spelen en we nog langs de Aldi, of was het de Lidl?, reden om de camper weer af te laden met eten en drinken. Daarna richting Berlijn. Niet de snelste, ook niet de kortste route, maar wel bijzonder. Onderweg was nog goed te zien dat dit voormalig DDR was, soms was het alsof we terug gingen in de jaren 80. Veel oude gebouwen en armoe troef, niets westers aan en alsof de tijd heeft stil gestaan. We reden best lang door tot voorbij Berlijn en besloten om tussen de vrachtwagenchauffeurs te eten en te slapen langs de snelweg.

We weten nu ook hoe dat is: rumoerig! Weer niet de rustigste nacht maar het volstond.

We hoefden de volgende ochtend niet heel lang meer te rijden tot Dresden. Eenmaal in Dresden hadden we een camperplek aan de Elbe op 250 meter van de 'Altstadt', het oude stadscentrum van Dresden. Voor de kenners; nét zoals camping De Worp vanaf Deventer, compleet met mooi uitzicht op de stad vanaf de andere zijde van de rivier. Het enige dat erg jammer was, was dat het regende....pijpenstelen!!!

Iedereen dus warm aangekleed compleet met windstopper, regenpak en/of regencape en muts op pad. We moesten (net als van De Worp naar Deventer) de brug over wandelen. Hier ging geen pontje... snel ging het niet want Loene en Madee waren behoorlijk onder de indruk van iedere tram die tussen het nieuwe stadscentrum en het oude stadscentrum dezelfde brug over reed: "kijk! weer een trein" om nog maar te zwijgen van de stoomradenboten die over de Elbe vaarden. Dit ging hem niet worden. Toch maar terug om de fietsen te pakken. Ook niet echt een succes. Best lastig naar links en rechts kijken met zo'n muts op en het water droop vanaf de poncho's rechtstreeks op de spijkerbroeken, maar wel sneller dan wandelend. De meiden scheen het niet uit te maken, zij stonden in plassen te springen totdat de pijpen van hun spijkerbroeken doorweekt waren. Tussen de regendruppels door zagen we de prachtige oude gebouwen wel maar we gingen toch op zoek naar een binnen activiteit. Op 50 meter afstand van waar we toen stonden was het verkeersmuseum mét een verkeersplein en allerlei interactieve zaken voor jong en oud! Het museum was gevestigd in een prachtig pand en het was verrassend mooi. Aan het eind van de middag, het was bijna droog, toch de meiden met veel moeite mee naar buiten gekregen voor een kleine fietstocht. Madee viel alleen al in slaap op de fiets. Op naar de camper dus, einde actieve dag.

Vandaag, zaterdag 2 september, inmiddels is de tweede maand van onze reis is ingegaan, werden we wakker met een blauwe lucht. We hadden onszelf de ochtend nog in Dresden gegeven en gingen voor de herkansing. Opnieuw met Loene en Madee de fiets op de stad in en tussen de mooie gebouwen door fietsen. Dit maal zonder regenkleding. Supermooie stad! We hadden ons nog wel een dag of twee kunnen vermaken hier maar besloten om 12 uur toch te vertrekken. Eerst reden we nog een klein uurtje door de omgeving om twee kastelen te bekijken. Eerst naar Meissen en daar geluncht met uitzicht op kasteel Albrechtsburg en daarna naar Moritzburg voor een wandeling rond het slot (een slot die niet op slot is; probeer dat maar eens uit te leggen aan een 2- en 4-jarige).

We hebben bedacht dat we naar de Saksische Sweiz willen, het natuurgebied ten zuidoosten van Dresden zo ongeveer op de grens tussen Duitsland en Tsjechië. Het ligt op ca. een uur rijden van Dresden en we zijn hier neergestreken op een camping in het kuuroord Gohrisch. Net als we aankwamen op de camping begon het keihard te regenen; het was de hele dag mooi weer geweest.

Maar eens zien wat de morgen brengt en wanneer we Duitsland gaan verruilen voor Tsjechië.

(foto's volgen nog... gebrek aan WiFi. Het blijft oost Duitsland hè.)

1. Hermien en Dick de Graaf:
    4 september 2017
    Wat een prachtig verhaal weer en wat een natuur heerlijk om dit te lezen en verder genieten maar! en de foto,s met die fijne meisjes ze worden steeds leuker! en op naar het volgende verhaal en kijk goed uit op de wegen. gr, Dick en Hermien doei lieverds.