Start the engine

9 augustus 2017

Op dinsdag 1 augustus is het dan eindelijk zover, onze 3-maandse reis met onze camper gaat beginnen.

Reisdoel….. ehm, tja een echt vast omrand plan hebben/hadden we niet. Wat we iedereen die naar ons ‘plan’ vroeg, vertelden was dat we willen eindigen in Zuid Europa en in eerste instantie willen beginnen in Scandinavië. We willen vooral genieten van de vrijheid, niets moeten, alles mogen en dan maar zien waar dat (naar) toe leidt.

Ongeveer een week voordat we zouden vertrekken hoorden we dat de broer van Bram met zijn gezin een weekje op een camping in Lemelerveld zouden staan. Lemelerveld is richting het noorden en dus Scandinavië; waarom niet een nacht en een dag gezellig samen?! Ook leuk voor de nichtjes en neef. Dus we vertrokken, uitgezwaaid door onze buren Olaf, Lisa en Merel richting Overijssel. Eenmaal aangekomen werden we heel hartelijk welkom geheten door neefje Sep, die stond al bij de slagboom op ons te wachten. J

Uiteindelijk zijn we 2 nachten en 2 dagen gebleven, het was te gezellig, er werd van alles georganiseerd voor de kinderen op deze camping die ook niet te groot was. Kortom de kinderen gingen hun gang en wij waren relax. Totdat Bram en ik toch een soort van ‘putlucht’ roken in onze camper. De afvoer van het vieze water? Het toilet? We hadden zo ongeveer overal onze neuzen al ingestoken maar konden de nare geur niet thuis brengen. Uiteindelijk werden we midden in de nacht wakker van de stank, maar nu rook het ook wat chemisch, branderig, zwavel ofzo… even bij de meisjes gecontroleerd of iedereen nog ademt, een raampje extra open gezet en onze (speur)neuzen aan het werk gezet… het kwam uit de ‘cockpit’. De huishoudaccu was loeiheet en die veroorzaakte de stank. De accu was overleden, balen maar aan de andere kant ook wel prettig dat we er nu (nog in Nederland) achter kwamen. Bram reedt op en neer naar Baak om de accu (gratis; dank u Oortgiesen) te laten vervangen. Ik bleef met de meiden op de camping. Aan het eind van de middag kwam Bram weer terug en vertrokken we direct naar onze volgende bestemming: Groningen! We gingen naar Bourtange. Deze stond zo ongeveer bovenaan het lijstje van Bram.

We vonden een camping met kroeg, nét buiten de vesting en ik heb ’s avonds naar het Nederlands dames voetbalteam gekeken met andere campinggasten onder het genot van een heerlijk biertje(s).

Op vrijdagochtend gingen we op de fiets de vesting in, niet echt lekker fietsen met al die ‘kinderkopjes’ dus ook maar even het terras op. Daarna de fietsen op de camper en op naar het buitenland. Via Bremen en Hamburg streken we neer in heel noordelijk Duitsland. We kwamen nog net voor het donker aan bij Caravanpark am Bra(h)msee. Het was ook echt een trailerpark. Volgens ons een woonplek voor mensen die geen cent te makken hebben of overal al een woning zijn uitgezet en die strijken dan op een park als deze neer. Op een apart deel stonden veel mensen met campers of caravans die op doorreis waren. Natuurlijk zijn we nog even bij Bram zijn meer gaan kijken, maar daarna maar t bed in om de volgende dag richting Denemarken te rijden.

Ons doel was om zaterdagochtend in Romo aan te komen, maar helaas doken we direct een file in. Later bij de grens met Denemarken hadden we weer file. Uiteindelijk waren we vroeg in de middag op het eiland. We kozen voor een camping aan het strand, maar dit bleek een soort van Duitse enclave, echt! campers in alle soorten en maten, de één nog groter of luxer dan de ander en sommige waren compleet verbouwde vrachtwagens waar je de Dakar mee kunt rijden. Het stond hutje mutje en was verre van gezellig. Maar… de voorzieningen zijn top! En schoon en inclusief. We zijn er inmiddels achter dat je soms voor alles moet betalen; voor elektra, voor een douche, voor wifi, voor warm afwaswater… maar bij andere campings is alles juist bij de prijs in.

Het strand was fantastisch en zo breed dat ‘iedereen’ er met de auto of camper op reed. Wij met onze fiets…

Deze dag aten we voor het eerst binnen, in de camper, het waaide zo hard en er kwamen geregeld enorme buiten over, wisselvallig weer noemen ze dat, ook dat hebben we inmiddels al vaker beleefd.

De volgende dag deze megacamping verlaten en nog over het eiland gereden in zuidelijke richting naar Havneby, lekker in de zon een broodje gegeten. Dat is zo makkelijk met een camper, je laadt een stoeltje uit en nog één en je zit. Je stopt het spul erin en bent ook zo weer weg.

We vervolgden onze weg naar het noorden. We hebben het oude stadje Ribe nog bezocht (inclusief bolderkar met twee meiden) en daarna op weg naar een volgende camping, Silkeborg werd het. Dit keer een leuke, kleinschalige en groene camping. We zochten een plekje met zicht op: de speeltuin. De vorige camping, die hele grote kostte 50 euro voor een nachtje, vonden wij best aan de prijs, maar deze was nog een paar eurootjes duurder én je moest apart betalen voor de douche. Die Denen zitten erop hoor.

Maandagochtend hebben de meiden wel veel plezier in de speeltuin gehad en onderweg hebben we langs de snelweg ergens gestopt voor een lunch. Dat is dan allemaal goed geregeld met een speeltoestel, keurige bankjes en schone toiletten langs de weg. Kan Nederland wat van leren, of misschien meer de gebruikers…

Het is voor ons (lees Loene en Madee) echt nodig om niet te lange afstanden te rijden. In tegenstelling tot in de auto waar er nog een afstandje zit tussen de twee autostoeltjes van de meiden, zitten ze in de camper pal naast elkaar. Ze hebben dus alle mogelijkheid om te klieren met elkaar. Zodra de verveling toeslaat bij de ene (dat is soms al nadat de motor van de camper is gestart), is de andere de sjaak en is een minirel tussen onze mini’s een feit. Vaak zit ik ook achterin om samen een spelletje te doen of te kleuren en we zorgen voor regelmatige ‘breaks’ om alle hoofden koel te houden.

De laatste nacht van onze eerste week sliepen we op een camperplaats in Bronderslev. Een soort van parkeerplaats midden in een dorpje. We waren de enigen, maar toen we een uurtje stonden, arriveerden er nog een aantal campers en caravans. We hadden geen elektra en dus doen onze stopcontacten het ook niet, water koken op een pannetje voor heet water en de koelkast op gas gestookt deze nacht. Het was wel gratis en haalt onze uitgaven de eerste twee nachten in Denemarken weer naar een beetje een leuk gemiddelde.

We hadden ergens ondertussen ook nog eens naar overtochten gekeken richting Noorwegen. Die waren best aan de prijs zeg! Overal lazen we dat je beter vroeg van tevoren kunt boeken…..

Tja, dat lukt niet als je op de bonnefooi gaat. Nu is onze camper ook niet de kleinste dus dat werkt ook niet in ons (prijs) voordeel. Misschien toch maar via Zweden over land reizen?

370 euro voor een overtocht van Denemarken naar Kristiansand, de kortste overtocht van 3 uur en een kwartier. We vonden het wat gortig. Tot ik las over Fjordline die ipv diesel op LPG vaart en wordt gesponsord door de overheid waardoor de prijs wat lager is… geen plek de komende dagen… lekker hoor dat op de bonnefooi reizen, haha.

Vlak voordat we het opgaven dan nog even naar een andere route gekeken, warempel, Hirtshals naar Langesund (Olso) heeft plek op woensdag! Een tocht van 4,5 uur voor slechts 180 euries! Goedkoper wordt ie niet, dus meteen vastgelegd. Ook direct stress; hoe gaan we ervoor zorgen dat we de boot NIET missen. Uiterlijke inchecktijd is 8 uur in de ochtend en tot op heden is gebleken dat we niet heel snel zijn in de ochtend. (Hoeft natuurlijk ook niet want het is vakantie!!)

De tweede week van onze vakantie is begonnen.

Vanaf onze camperplek was het nog maar een piseindje naar Hirtshals, een half uurtje ofzo, maar dat wordt bij ons al snel een uurtje. Dus we trokken door voor een overnachtingsadresje in Hirtshals. Daar waren we natuurlijk snel, waardoor de meiden lekker de hele dag (het was mooi weer) in de speeltuin, die natuurlijk bij de camping moet zitten, konden spelen. Een camping op 6 minuten van de haven, aan het strand en mét speeltuin. Prima plek, iedereen chill en blij!

De volgende ochtend betrapten we ons tóch op enige ‘halen we de boot wel?’ stress hoewel we heel dichtbij zaten en op tijd wakker waren. We waren uiteindelijk prima op tijd. Op naar Noorwegen!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hermien en Dick de Graaf:
    13 augustus 2017
    Wat een mooie belevenis voor de natuur zou ik ook wel mee willen maar iets telang
    n huis voor ons maar wel veel te beleven met z,n allen en voor de meisjes geen te lange
    zit dus logisch het zijn kinderen